استارت آپی که می خواهد بازار گوشی های هوشمند را کساد کند!!!

دوشنبه 14 بهمن 1398
16:26
ایرج



یکی از استارت اپ های واقع در کالیفرنیا، می خواهد کاری کند که در دنیای آینده، گوشی های هوشمند دیگر نقش کمرنگ تری داشته باشد! افرادی که در این استارت آپ کار می کنند، عقیده دارند که می توانند دسترسی به اینترنت را حتی از گوشی های هوشمند هم به آناتومی انسان نزدیک تر کنند و بنابراین تجارت های 900 میلیارد دلاری کنونی گوشی ها هوشمند و سرویس های مرتبط با آن ها را کساد کنند!!


کمپانی Mojo Vision ، پنج سال گذشته را در کار کردن بر روی نوعی لنز تماسی حقیقت مجاری (AR) گذرانده است. بودجه بندی این کار، تقریبا 108 میلیون دلار بوده است و این کمپانی از طرف کمپانی های بزرگ دیگر، مانند کمپانی گوگل مورد حمایت قرار گرفته است.

ایده اصلی این پروژه، به استفاده از دستگاه های الکترونیکی برای ارتقای توانایی های نسل بشر برمی گردد. این ایده، ایده کلیدی و اصلی برای بسیاری از داستان های علمی-تخیلی از سال های دهه 1960 تا کنون است. این ایده حتی در بسیاری از فیلم ها و سریال های علمی-تخیلی هم بروز کرده است. به عنوان مثال، چشمان الکترونیکی شخصیت "نابودگر" که حالت دید در شب داشت و مواردی مشابه، نمودهای آشکاری از این ایده پردازی ها می باشند.

این روزها، انسان ها به نوعی وابسته به داده های مختلف شده اند. استفاده از گوشی های همراه به قدری عام شده است که این روزها حتی اگر به صفحه موبایلتان هم نگاه نکنید، به احتمال زیاد، گوشی تلفن همراهتان 24 ساعت شبانه روز در کنار شماست. و بنابراین این وابستگی انسان ها به گوشی های همراه، منجر به این شده است که به اطلاعات نیز چنین وابستگی هایی ایجاد شود.

ولی کمپانی Mojo Vision می خواهد داستان را تغییر دهد. طراحان در این کمپانی قصد دارند تا با استفاده از طراحی لنزهای تماسی، یک تجربه حقیقی AR برای کاربران ایجاد کنند. البته هنوز یک فرآورده کامل و با کیفیت که به این اهداف جامه عمل بپوشاند مورد استفاده قرار نگرفته است ولی این کار احتمالا در آینده نزدیک انجام می شود. در آینده نزدیک کاربران قادر خواهند بود تا با استفاده از این لنزها، منوهایی را که اکنون در گوشی های همراهشان بر روی صفحه نمایششان می بینند را جلوی چشمانشان ببینند و هرکدام از گزینه ها را تنها با متمرکز شدن ذهنشان بر روی آن انتخاب کنند. استفاده از این لنزها می تواند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد: می تواند به شما بگوید چقدر طول می کشد تا از یک ساختمان بلند بالا بروید، میزان ضربان قلبتان چقدر است، آخرین پیام های دریافتی شما چیست و یا این که نزدیک ترین رستوان ها به مکانی که هم اکنون در آن قرار دارید کجاست و غیره.

گوگل برای اولین بار ایده استفاده از شیشه های و لنزهایی مانند صفحه نمایش را در سال 2007 ارایه کرد. در آن زمان این موضوع به اندازه ای جذاب شده بود که گوگل به نظر می رسید که آینده گوگل، ساختن همیش شیشه هاست! استفاده از لنزهایی که دارای این توانایی ها باشند و بتوانند با فرمان هایی که مغز به آن ها می دهد فعالیت کنند، ایده ای فوق العاده زیبا و جذاب است.هم اکنون گوگل این کمپانی را مورد حمایت قرار می دهد تا بتواند چنین لنزهایی را تولید کند.

همان طور که در پنجاه سال گذشته شاهد آن بوده اید، صنعت الکترونیک کم کم در حال رفتن به سمت ادوات و تجهیزات کوچکتر، سریع تر و ارزان تر پیش می رود. به عنوان مثال،  کامپیوترهایی که در سال 1983 تولید شده بودند تقریبا وزنی برابر با 13 کیلوگرم داشتند و هزینه ای برابر با 3600 دلار در آن زمان (که نسبت به نرخ تورم برابر با 9000 دلار کنونی می شود) داشتند. امروزه دنیای دیجیتال به اندازه ای پیشرفت کرده است که ما در جیب هایمان، کامپیوترهایی داریم که از نظر توانایی پردازش، به اندازه ابرکامپیوترهای سال های دهه 1980 قدرت دارند و اندازه هایی بسیار کوچک دارند!


بنابراین اگر همین روند کوچک تر شدن، سریع تر شدن و ارزان تر شدن کامپیوترها را درنظر بگیریم، می بینیم که بوجود آمدن لنزهایی که دارای قطر 14 میلی متر می باشند، و دارای توانایی های بسیار بیشتری نسبت به گوشی های هوشمند امروزی هستند، به نظر عجیب نمی باشد!


ولی اگر چنین لنزهایی به بازار بیایند، تکلیف اقتصاد 900 میلیاردی گوشی های هوشمند چه می شود؟ مدیران کمپانی Mojo معتقدند که در آن زمان، لنزهای تماسی به شکل چشمگیری، وابستگی انسان را به صفحه های نمایش کوچک کاهش می دهند و بنابراین به احتمال زیاد همه مشتریان گوشی های خودشان را کنار خواهند گذاشت و به استفاده از این تکنولوژی روی خواهند آورد.

یک لنز تماسی هوشمند (که در سمت چپ تصویر بالا نشان داده شده است) که بوسیله استارت آپ Mojo Vision تولید شده است، می تواند جلوی چشم انسان، صفحه نمایشی را ایجاد کند. این در حقیقت نوعی "محاسبه نامریی" است که یک صفحه نمایش کامل را در معرض دید کاربران قرار می دهد. به شیوه ای که کاربران می توانند صفحه نمایششان را جلوی چشمانشان داشته باشند. 

کاربران با استفاده از این نوع لنز می توانند نمایی از اطلاعات و هشدارهایی را که در صفحه نمایش معمولی در گوشی های موبایل می بینند، به شیوه ای بسیار پیشرفته تر ببینند و می توانند با تمرکز کردن بر یک نقطه مخصوص، منوها را باز و بسته کنند. استفاده از این لنز همچنین می تواند به افرادی که دارای مشکلات بینایی هستند هم کمک کند و حتی در این زمینه به عنوان یک دستگاه پزشکی برای کمک کردن به نابینایان و افراد کم بینا، توافق برخی از سازمان های پزشکی را در آمریکا دریافت کرده است.

همچنین ایده ای که بوسیله این استارت آپ ارایه شده است، تایید سازمان های دیگر پزشکی را نیز گرفته است به این معنی که این استارت آپ با تولید این لنزها قصد دارد تا به افرادی که از نظر پزشکی دارای ناتوانی هایی هستند هم یاری رساند تا بهتر کارهای خودشان را انجام دهند.

 همچنین استفاده از این محصول می تواند به جنبه های مختلف دیگر زندگی بشر کمک کند. بنابراین می توانیم انتظار داشته باشیم که استفاده از چنین فرآورده هایی می تواند کیفیت زندگی بشر را ارتقا دهد.


[ بازدید : 116 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ایده های کارآفرینی و استارتاپ است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]